حقیقت شب قدر واسم اعظم

?شب را قدر مى‏‌دانم‏

كه در مطلع فجر،

هزار ماه بى‌‏تقدير، كمتر از يك شب قدر است.

بى‌‏حاصل‏تر از يك شب تقدير.

در شب طرح مى‌‏اندازند

تا در طلوع فجر،

همراه فرشته‌‏هاى نازل شب،

«بنيان مرصوص» را آجر، بر آجر بگذارند.

شب‏ حتى شب  هم، سلام است.

? حقيقت شب قدر و اسم اعظم


?امشب، شب قدر است ، گرچه حقيقت شب قدر، حقيقت زمانى نيست. حقيقت شب قدر و هر آن چه الهى و ربوبى است، از زمان و مكان بيرون است.
از ماخواسته‏‌اند خواسته‏‌اند كه  اين لحظات تأمّلاتى پيدا كنيم 

?و يك جمع‌‏بندى از خويش داشته باشيم تا استحقاق پيدا كنيم، تا رفته رفته به آن معنايى كه حقيقت قدر است، واقف شويم و از آن حقيقت بهره‏‌مند گرديم☄
?اسم اعظم يا اسماء اللَّه الحُسنى‏، اين‏ها نيز معانى هستند. كلمات نيستند. اين‏طور نيست كه بگوييم «لا الهَ الَّا اللَّهُ» يا «الرَّحْمن» يا «الرَّحِيم» اسم اعظم است. نه، اين كلمه‏‌ها اسم نيستند، بلكه حقايقى در يك نوع سلوك وجودى ما، يك نوع سعه وجودى ما و يك نوع بلوغ‏ وجودى ما هستند كه آن حقيقت، اسم اعظم است.

?حقيقت قدر هم همين است. و اين كارهايى كه ما مى‌‏كنيم، اعداد و آماده‌‏سازى و زمينه‏‌سازى براى درك و رسيدن به آن حقيقت و معناست.
✅ شب قدر، هم اولا شب ارزيابى،

✔دوماشب اندازه‏‌گيرى 

✅سوماشب برنامه‏ ريزى است. 

بايد ارزيابى و ارزش‏يابى كنيم. اندازه‏‌گيرى كنيم.

?سپس برنامه‌‏ريزى كنيم، كه قدر به اين سه معنا آمده است. و «لَيْلَةُ الْقَدْر» هم «خَيْرٌ مِنْ الْفِ شَهْر» است؛ شب قدر از يك عمر مفيدتر و نافع‌‏تر است
✌پس ما بايد دست به كار شويم، ببينيم كه واقعاً چه حدّى از فقر و غنا را در اين مقدار از عمرمان تأمين كرده‌‏ايم؟ چه مراحلى را پشت سر گذاشته‌‏ايم؟ اين جمع‌‏بندى، جمع‌‏بندى مفيدى است و آدمى مى‏‌تواند از غرور و خدعه و فريب شيطان كه او را گول زده و در امورى مستقرّش كرده و به اهدافى محدودش نموده است، نجات پيدا كند.
?استاد صفائی حائری فوز سالك، ص: 216

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.